Food & Drinks

Iron Deficiency Anaemia – ఐరన్ డెఫిషియన్సీ అనీమియా

Master cleanse mumblecore sriracha, whatever typewriter fashion axe tuki Echo Park heirloom YOLO gentrify distillery Cosby sweater. Fingerstache pork belly lumbersexual umami church-key craft beer. Readymade iPhone whatever, asymmetrical dreamcatcher fingerstache Helvetica.

ఐరన్ డెఫిషియన్సీ అనీమియా

ఇనుము లోపం అనీమియా అనామయ యొక్క సాధారణ రకం, అది తగినంత ఇనుము వలన అభివృద్ధి చెందుతుంది. కణజాలాలకు ప్రాణవాయువు తీసుకురావడానికి ఎర్ర రక్త కణాలలోని పదార్ధాన్ని హీమోగ్లోబిన్ చేయడానికి ఐరన్ అవసరం. ఇనుము లోపం ఉన్నప్పుడు, రక్తం తగినంత ఆరోగ్యకరమైన ఎర్ర రక్త కణాలు కణజాలాలకు ప్రాణవాయువును తీసుకురావడం, ఇది అలసట మరియు దుఃఖం వంటి లక్షణాల ఫలితంగా ఉంటుంది.

https://edc2.healthtap.com/ht-staging/user_answer/reference_image/1833/large/anemia.jpeg?1386669788

ఐరన్-డెఫిషియన్సీ అనీమియా కారణం

ఆహారంలో ఇనుము లేకపోవడం ఇనుము లోపం యొక్క రక్తహీనతకు కారణం, కానీ ఇతర కారణాలు కూడా ఉన్నాయి:

రక్త నష్టం.

ఐరన్ ఎర్ర రక్త కణాల్లో ఉంటుంది, కనుక మీరు రక్తం కోల్పోతే, ఇనుము కూడా కోల్పోతారు. ఋతుస్రావం సమయంలో పెద్ద మొత్తంలో రక్తం కోల్పోవటం వలన భారీ ఋతుస్రావం కలిగిన స్త్రీలు ఇనుము లోపం యొక్క రక్తహీనతకు గురవుతారు. శరీరం లోపల ఒక మూలం నుండి నెమ్మదిగా, దీర్ఘకాలిక రక్త నష్టం – పెప్టిక్ పుండు వంటి – కూడా ఇనుము లోపం అనీమియా కారణమవుతుంది.

ఇనుముని గ్రహించే సామర్ధ్యం తగ్గిపోయింది.

ఐరన్ మీ చిన్న ప్రేగులలో ఆహారం నుండి మీ రక్తప్రవాహంలోకి గ్రహించబడుతుంది. క్రోన్’స్ వ్యాధి లేదా ఉదరకుహర వ్యాధి వంటి ప్రేగు సంబంధిత రుగ్మత, పోషకాలను శోషించడానికి మీ ప్రేగు సామర్థ్యాన్ని ప్రభావితం చేస్తుంది, ఇది ఇనుము లోపం అనీమియాకు దారి తీస్తుంది.

గర్భం.

ఇనుప భర్తీ లేకుండా, ఇనుము లోపం అనీమియా
అనేక గర్భిణీ స్త్రీలలో సంభవిస్తుంది. గర్భధారణ సమయంలో, తల్లి రక్తపు పరిమాణం పెరుగుతుంది మరియు పెరుగుతున్న బిడ్డకు అదనపు హేమోగ్లోబిన్ అవసరమవుతుంది.

సాధారణంగా, రక్తహీనత తీవ్రమైన అలసట, లేత చర్మం, బలహీనత, ఊపిరి, తలనొప్పి, కాంతి-తల మరియు తరచుగా చలి చేతులు మరియు అడుగుల లక్షణాలను కలిగిస్తుంది. ఇతర లక్షణాలు పెళుసుగా ఉండే మేకులు, గొంతు నాలుక మరియు పేద ఆకలి, ముఖ్యంగా శిశువులు మరియు ఇనుము లోపంతో రక్తహీనత కలిగిన పిల్లలను కలిగి ఉంటాయి.

 

ఇనుము లోపం యొక్క రక్తహీనత యొక్క నిర్వహణ

ఇనుము తో అనుబంధం. మీ ఇనుము స్థాయిలు ఇనుము లోపం అనారోగ్యం ఫలితంగా తగినంత తక్కువ ఉన్నప్పుడు, ఇనుము అధికంగా FOODS యొక్క తీసుకోవడం ప్రయోజనకరంగా ఉంటుంది, కానీ సాధారణంగా సమస్య సరిచేయడానికి సరిపోదు. మీ ఇనుప నిల్వలను తిరిగి నిర్మించడానికి, అలాగే మీ శరీరం యొక్క రోజువారీ ఇనుము అవసరాలను తీర్చడానికి ఇనుప భర్తీ అవసరం.

ఓరల్ ఐరన్ అనుబంధాలు సాధారణంగా ఖాళీ కడుపుతో శోషించబడతాయి. అయినప్పటికీ, ఇనుము మీ కడుపుని చికాకుపెడుతుంది మరియు వికారం మరియు మలబద్ధకం కూడా కారణం కావచ్చు, మీరు ఆహారంతో సప్లిమెంట్లను తీసుకోవాలి

 

Iron Deficiency Anaemia

 

Iron deficiency anaemia is a common type of anaemia that develops due to insufficient iron. Iron is necessary to make haemoglobin, a substance in red blood cells that enables them to carry oxygen to the tissues. When there is an iron deficiency, the blood lacks adequate healthy red blood cells to carry oxygen to the tissues, which results in symptoms such as fatigue and paleness.

 

The cause of iron-deficiency anaemia

A lack of iron in the diet is one cause of iron deficiency anaemia, but there are also other causes:

Blood loss. Iron is contained within red blood cells, so if you lose blood, you also lose iron. Women who have heavy menstruation are at risk of iron deficiency anaemia due to the loss of large amounts of blood during menstruation. Slow, chronic blood loss from a source within the body — such as a peptic ulcer— can also cause iron deficiency anaemia.

A reduced ability to absorb iron. Iron is absorbed into your bloodstream from food in your small intestine. An intestinal disorder, such as Crohn’s disease or coeliac disease, which affects your intestine’s ability to absorb nutrients, can lead to iron deficiency anaemia.

Pregnancy. Without iron supplementation, iron deficiency anaemia occurs in many pregnant women. During pregnancy, iron requirements increase as the mother’s blood volume increases and additional haemoglobin is required for the growing baby.

 

In general, anaemia causes symptoms of extreme fatigue, pale skin, weakness, shortness of breath, headache, light-headedness and often cold hands and feet. Other symptoms may also include brittle nails, a sore tongue and poor appetite, especially with infants and children with iron deficiency anaemia.

Management of iron deficiency anaemia

Supplement with iron. When your iron levels are low enough to result in iron deficiency anaemia, increased intake of iron-rich foods is beneficial, but it usually isn’t enough to correct the problem. You need iron supplementation to build back your iron reserves, as well as to meet your body’s daily iron requirements.

Oral iron supplements are usually best absorbed on an empty stomach. However, because iron can irritate your stomach and may even cause nausea and constipation, you may need to take the supplements with food.

Your doctor may recommend that you take iron supplements with orange juice or with a vitamin C tablet, as vitamin C helps to increase the iron absorption.

Iron deficiency cannot be corrected overnight and you may need to take iron supplements for several months or longer to replenish your iron reserves. Pregnant women should take prescription iron supplements for the duration of their pregnancy, to prevent or treat iron deficiency anaemia.

Iron supplements can cause constipation and a fibre supplement may, therefore, be recommended to help soften the stool. Extra iron can also make the stools a black colour, but there is no need to be concerned as this is a harmless side effect.

Eat foods iron-rich more frequently. Liver, kidney, beef, chicken, tuna, egg yolk, iron-fortified cereals, dried fruits, nuts, dried peas and beans and dark green leafy vegetables are among the foods that rank highest in iron content. Haeme iron, which is found in meat, fish and poultry, is much better absorbed than non-haeme iron, which is found in eggs, grains, vegetables and fruits.

Iron content of some common foods

 

FoodPortion sizeIron (mg)
Chicken, dark meat100g1.3
Beef, trimmed of fat100g2.9
Lamb, trimmed of fat100g1.8
Liver, beef100g6.3
Tuna, drained100g1.5
Pilchards in tomato100g2.7
Anchovy, canned100g4.6
Kidney beans, cooked½ cup (85g)1.8
Tofu100g5.4
Chickpeas½ cup (85g)2.4
Egg1 whole0.9
Dried peaches½ cup (75g)3
Spinach½ cup (90g)2.1
Bran flakes1 cup (50g)7
Whole-wheat Pronutro½ cup (50g)6.5
Weet-bix2 biscuits (50g)3

 

 

Source: MRC Composition of South African Foods

 

Include vitamin C at every meal. You can enhance your body’s absorption of iron by drinking citrus juice when you eat iron-containing foods, which should be at every meal. Vitamin C in citrus juices, like orange juice, helps your body better absorb dietary iron from animals and plants.

 

Avoid drinking tea and coffee with meals. Taken with meals, tea and coffee can reduce iron absorption by 50%.

 

Meal-planning ideas


BreakfastA small cup of Whole-wheat Pronutro with low fat milk
and half a pawpaw with lemon
A cup of bran flakes or raisin bran with low fat milk or
yoghurt and a sliced banana
A slice of brown toast with a poached or boiled egg, a
raw tomato and orange juice
Smoothie – blend a cup fat free yoghurt or milk with a
cup of frozen mixed berries and ½ cup bran flakes
SnacksA piece of fresh fruit and a small tub of low fat or fat free
fruit yoghurt
Two to four Ryvitas with cottage cheese and cucumber or
hummus or peanut butter
A slice of low GI bread with anchovy paste
Milo made with low fat or fat free milk
A handful of mixed nuts
Light mealA sandwich made with whole grain bread and
tuna/skinless chicken/lean beef/cottage cheese and salad
vegetables with ½ a small avocado or 5 olives
Whole-wheat pita bread filled with egg mayonnaise
(boiled egg mashed with a tablespoon of lite
mayonnaise), chopped mixed lettuce leaves and sliced
fruit
A bowl of split lentil vegetable soup and grated
mozzarella cheese and a slice of seed bread toast
A tin sardines on 2-4 rye crackers with a mixed green
salad and ½ a small avocado

 

Main mealA small baked sweet potato or a small cup of cooked
brown rice with a palm-sized portion of skinless
chicken/lean beef /pork fillet /fish and green leafy
vegetables or salad with mixed leaves and ½ a small
avocado or 5 olives
Stir-fried vegetables with a palm-sized portion of beef,
pork or chicken strips with a tablespoon of olive oil and
soya sauce served with a small cup brown rice mixed
with split peas or spaghetti
Two pilchard fish cakes with sweet chilli sauce and 2-3
boiled baby potatoes and steamed broccoli and carrots
Mushroom and tomato omelet (2 eggs) served with
roasted vegetables

 

 

 

 

OptionalA small piece of fruit with some low fat or fat free
dessertyoghurt

 

 

Note – portion sizes are estimated and serve only as a guide. Contact a private dietitian for an individualised meal plan and portion guide.

all the credits goes to original authors only.

Topics